Moda na superfoods nie mija, wręcz przeciwnie – wraz ze wzrostem naszej świadomości, przybiera na sile. Coraz chętniej sięgamy więc po wartościowe produkty z półek ze zdrową, ekologiczną żywnością. Wiele z nich to jednak łatwo dostępne produkty, które najprawdopodobniej masz już w swojej kuchni.

Oto 5, które powinny się w niej znaleźć!

Jarmuż

Jarmuż to świetne źródło witaminy C, witaminy A i witaminy K. Zawiera mnóstwo cennych składników (m.in. białko, błonnik, żelazo, wapń, cynk, fosfor) oraz przeciwutleniaczy. Udowodniony jest jego pozytywny wpływ na zdrowie, w tym eliminowanie z organizmu substancji powodujących nowotworu. Jarmuż najlepiej smakuje w postaci koktajlu przyrządzonego z bananem oraz cytryną. Możesz przygotować z niego również pieczone w piekarniku chipsy.

Kasza jaglana

Nazywana jest królową kasz – nie bez przyczyny! Zawiera witaminy z grupy B, lecytynę i cenne minerały: fosfor, wapń, żelazo i potas. Posiada właściwości zasadotwórcze i jest źródłem tryptofanu, białka i krzemionki, która korzystnie wpływa na stawy oraz wygląd paznokci, włosów i skóry. Jaglanka będzie smakować wyśmienicie, jeśli po ugotowaniu podana zostanie z bakaliami lub świeżymi owocami.

Orzechy włoskie

Dostępne w Polsce orzechy włoskie w niczym nie ustępują orzechom z innych stron świata. Stanowią cenne źródło kwasów omega-3, białka, błonnika, magnezu, fosforu, kwasu foliowego i antyoksydantów. Zawarty w nich kwas elagowy podnosi odporność, a L-arginina wpływa na rozszerzenie naczyń wieńcowych. Jak jeść orzechy? Najlepiej na surowo, w formie przekąski lub jako dodatek do koktajli, sałatek, ciast czy zjadanej na śniadanie owsianki.

Natka pietruszki

Natka pietruszki to znakomite źródło witaminy C – już jedna łyżka stołowa natki zaspokaja całkowite dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę! Jednocześnie natka wykazuje właściwości antyseptyczne i świetnie wpływa na trawienie i pracę układu moczowego. Zawiera również mnóstwo witaminy A oraz żelaza, beta-karotenu, wapnia, kwasu foliowego i witamin z grupy B oraz K. Dodawać można ją do warzywno-owocowych koktajli i zup.

Dynia

Dynia polecana jest wszystkim, którzy chcieliby poprawić swoją odporność. Zawiera mnóstwo witaminy C oraz A witamy A, a jednocześnie jest źródłem białka, karotenoidów, błonnika, magnezu, potasu i wapnia. Zwarte w niej karotenoidy chronią przed chorobami oczu, serca oraz przed nowotworami. Z dyni przygotować można zupę dyniową lub ciasto. Świetnie sprawdzi się również jako składnik sosu. Warto jednak sięgać nie tylko po dynię, ale także jej pestki oraz wyprodukowany z niego olej, który nadaje się do sałatek czy gotowanych warzyw.

 

Zdrowe odżywianie nie musi oznaczać konieczności zakupu trudno dostępnych, drogich produktów – polskie superfoods masz wyciągnięcie ręki! Choć są znacznie tańsze od egzotycznych odpowiedników, w niczym im nie ustępują, a – odpowiednio podane – będą nie tylko zdrowe, ale także bardzo smaczne!